«Ο αγωγός EastMed θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι το 2025», δήλωσε την Τρίτη ο Chief Operating Officer της Eni, Γκουίντο Μπρούσκο, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Μιλάνο, σύμφωνα με το Reuters.
Ο EastMed είναι υποθαλάσσιος αγωγός που έχει σχεδιαστεί για την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη από την ανατολική Μεσόγειο μέσω Ισραήλ, Ελλάδας και Κύπρου, αξίας 6 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Σημειώνεται ότι την άνοιξη οι ΗΠΑ είχαν πάρει σαφείς αποστάσεις από τον EastMed. Σε συνέντευξή της η υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Βικτόρια Νούλαντ είχε δηλώσει ότι «απομακρυνόμαστε από έναν βαρύ αγωγό στον βυθό της θάλασσας που θα είναι πολύ ακριβός και θα χρειαστούν δέκα χρόνια για να κατασκευαστεί. Όλοι χρειάζονται ενέργεια τώρα».
Στις προσπάθειες επίσπευσης της ανάπτυξης των πηγών φυσικού αερίου στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης αναφέρθηκε στο μεταξύ η υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου.
Με ανάρτησή της στο Twitter, από το Μιλάνο όπου βρίσκεται για την Έκθεση και το Συνέδριο Ενέργειας με τίτλο Gastech, η κ. Πηλείδου σημείωσε:
«Ενδιαφέρουσα συζήτηση στο Gastech με τους συναδέλφους μου από την Αίγυπτο, την Ελλάδα, τις ΗΠΑ, καθώς και το East Mediterranean Gas Forum και την ΕΝΙ, με θέμα την αξιοποίηση της συμμετοχής μας, προκειμένου να επισπεύσουμε την ανάπτυξη του αερίου της Ανατολικής Ευρώπης.
H Κύπρος και η περιοχή μπορούν να συμβάλλουν στις προσπάθειες νέων ενεργειακών πηγών».
Πιο κοντά η αξιοποίηση των κοιτασμάτων λόγω ενεργειακής κρίσης
Μπορεί από μόνο του το νέο κοίτασμα στο οικόπεδο 6 της Κύπρου, που ανακοίνωσαν η ΕΝΙ και η Total τον Αύγουστο, να μην συνιστά ένα game changer, αλλά αν αθροιστεί με τα υπόλοιπα στην ίδια περιοχή ενισχύει σημαντικά το πρόγραμμα εξόρυξης υδρογονανθράκων της Λευκωσίας.
Μάλιστα, κάποιοι εκτιμούν ότι τα 2,5 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου που ανακοινώθηκαν στον στόχο Cronos-1 σε συνδυασμό με τη νέα γεώτρηση που ανακοινώθηκε στον Zeus 1 δίνουν προοπτικές να εξελιχθεί το οικόπεδο 6 σε ένα δεύτερο κοίτασμα «Αφροδίτη».
Το κοίτασμα «Αφροδίτη» ανακαλύφθηκε από την πρώτη ερευνητική γεώτρηση που πραγματοποίησε τον Σεπτέμβριο του 2011 στο οικόπεδο 12 η αμερικανική Noble Energy.
Το καλοκαίρι του 2015 ανακοινώθηκε ότι από την αξιολόγηση των δεδομένων υπολογίζεται ότι οι ποσότητες φυσικού αερίου είναι της τάξης των 4,5 τρισ. κυβικών ποδών που καθιστούν την αξιοποίησή του οικονομικά βιώσιμη.
Το συγκεκριμένο κοίτασμα μέχρι σήμερα παραμένει αναξιοποίητο.
Στα τέλη του 2016 παραχωρήθηκε το οικόπεδο 10 στην Exxon Mobil, η οποία δύο χρόνια αργότερα πραγματοποίησε ερευνητική γεώτρηση στον στόχο «Γλαύκος».
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, το κοίτασμα που εντοπίσθηκε υπολογίζεται από 5 έως 8 τρισ. κυβικά πόδια.
Η ΕΝΙ έχει πραγματοποιήσει επίσης μια ακόμη γεώτρηση στο οικόπεδο 6, στον στόχο «Καλυψώ», τα αποτελέσματα της οποίας δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη, αλλά ανεπίσημες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για κοίτασμα της τάξης των 2 τρισ. ποδών.
Αυτό σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα του Cronos-1 δίνουν τη δυνατότητα ενός σχεδίου συνολικής αξιοποίησης του οικοπέδου 6, αφού πλέον οι εκτιμώμενες ποσότητες προσεγγίζουν αυτές του κοιτάσματος «Αφροδίτη».
Η ενεργειακή κρίση και η ανάγκη της Ευρώπης για μεγαλύτερες ποσότητες αερίου από άλλους παρόχους, εκτός Ρωσίας, ενισχύουν τις προοπτικές αξιοποίησης των κοιτασμάτων στην κυπριακή AOZ αλλά και επαναφέρουν στο τραπέζι τις εναλλακτικές της μεταφοράς του καυσίμου προς τις ευρωπαϊκές αγορές είτε με τη δημιουργία υποδομών επεξεργασίας επί κυπριακού εδάφους είτε με επίσπευση των διαδικασιών κατασκευής του αγωγού EastMed.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ηλεία
Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ηλεία; Το Χερσαίο Τμήμα του έργου στην Ελλάδα αφορά στην εγκατάσταση και λειτουργία του Αγωγού Φυσικού Αερίου EastMed και των συνοδευτικών αυτού εγκαταστάσεων, ο οποίος εκτείνεται, υπογείως, σε μήκος περίπου 555 χιλιομέτρων (συμπεριλαμβανομένου του κλάδου του αγωγού προς Μεγαλόπολη προκειμένου να συνδεθεί στο εθνικό δίκτυο),
με αφετηρία την περιοχή του οικισμού Αγ. Φωκάς της Π.Ε. Λακωνίας, διασχίζει την Πελοπόννησο με κατεύθυνση βορειοδυτική, καταλήγει στον Πατραϊκό κόλπο δυτικά της πόλης της Πάτρας, διασχίζει με υποθαλάσσιο τμήμα τον Πατραϊκό κόλπο και συνεχίζει με χερσαίο υπόγειο τμήμα από το σημείο προσαιγιάλωσης ανατολικά της ιεράς πόλης του Μεσολογγίου στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας έως το Φλωροβούνι, στην Π.Ε. Θεσπρωτίας, στο Δ. Ηγουμενίτσας.
Ο αγωγός διασχίζει την Ηλεία στους Δήμους
Ανδρίτσαινας-Κρεστένων, Αρχαίας Ολυμπίας, Πύργου και Ήλιδας.
Συγκεκριμένα τις κοινότητες Θεισόας, Ροβίων, Ανδρίτσαινας, Σέκουλα, Αλιφείρας, Δαφνούλας, Αμυγδαλιών, Καλλιθέας στον Δήμο Ανδρίτσαινας-Κρεστένων,
τις κοινότητες Άσπρα Σπίτια, Βασιλάκι, Ξηρόκαμπος, Νεμούτα, Αχλαδινή, Λάλα, Δούκα, Μηλιές, Πέρσαινα στον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας
και τις κοινότητες Αγραπιδοχωρίου, Ανθώνας, Βουλιαγμένης, Λαγανά, Ροδιάς, Μαζαρακίου, Σιμοπούλου στον Δήμο Ήλιδας.
Οι ενδιαφερόμενοι κάτοικοι είχαν κληθεί από τους Δήμους μέχρι τις 24 Ιουνίου 2022 να λάβουν γνώση των αρχικών Κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων της ζώνης διέλευσης του αγωγού και να συνεργαστούν με τους υπεύθυνους της μελετητικής εταιρείας (IGI Poseidon S.A.).
Η Εταιρεία Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Ιταλίας / Υ.Α.Φ.Α. Ποσειδών Α.Ε. (IGI Poseidon S.A.) θα υλοποιήσει το έργο Αγωγός EastMed (EastMed Pipeline Project).
Για την αδειοδότηση του έργου, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 177 του Νόμου 4001/ΦΕΚ 179/22.08.2011) απαιτείται η διαδικασία της κτηματογράφησης της ζώνης του αγωγού κατά μήκος της όδευσής του. Η εταιρεία Υ.Α.Φ.Α. Ποσειδών Α.Ε. έχει αναθέσει την εκπόνηση της μελέτης αυτής στη Σύμπραξη των εταιρειών C&M ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε. και SAIPEM S.p.A.
Στο πλαίσιο εκπόνησης της παραπάνω μελέτης η Εταιρεία C&M ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε., μέλος της ανωτέρω Σύμπραξης, έχει αναλάβει τη σύνταξη των σχετικών κτηματολογικών διαγραμμάτων/πινάκων, σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία, για το χερσαίο τμήμα του Έργου που εκτείνεται από το Διοικητικό όριο της Π.Ε. Λακωνίας ως το Φλωροβούνι στην Π.Ε. Θεσπρωτίας (μήκους περίπου 555 χιλιομέτρων, συμπεριλαμβανομένου του κλάδου του αγωγού προς Μεγαλόπολη).
Η εν λόγω μελέτη εκπονείται από την εταιρεία «ΛΙΝΑΡΔΟΣ Μ.ΙΚΕ», η οποία είναι εγκεκριμένος υπεργολάβος της C&M ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε.
Πηγή:protinews.com.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου